“Onverwacht maar een enorme eer.” Het is de eerste reactie van terminaldirecteur Jan Overdevest op zijn recente verkiezing tot Havenman van het Jaar 2022. De algemeen directeur van de Waalhaven Groep wordt begin januari gehuldigd en mag de titel een jaar lang dragen. “Ik zie het vooral als een erkenning voor het werk van de hele familie en al ons personeel.”
De Stichting Havenman/Vrouw van het Jaar kiest sinds 1981 jaarlijks een persoon die een bijzondere rol heeft gespeeld voor de Rotterdamse haven. De ceo van de Waalhaven Groep is de 42ste Havenman/vrouw, omdat hij met het familiebedrijf al meer dan vijftig jaar stabiel aan de weg timmert met uitbreidingen en overnames.
Onlangs werd nog de komst van een nieuw depot voor lege containers aangekondigd, op een terrein naast de Euromax-terminal. En samen met Vervat/Matrans is een aanvraag gedaan voor de ontwikkeling van een containerterminal, eveneens op de Maasvlakte.
Uitstootvrije transport
Daarnaast heeft de algemeen directeur de benoeming te danken aan zijn inzet voor de havengemeenschap. Hij is ambassadeur van het Deltalings Climate Program, waarbinnen hij zich inzet voor een uitstootvrije transport en overslag in de haven. En hij zit in het bestuur van de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators (VTRO).
Overdevest is geen man van de barricade of grote woorden. Hij opereert liever op de achtergrond en zoekt nadrukkelijk samenwerkingen om duurzame innovaties mogelijk te maken. “Ik geloof in overleg en initiatief, dan kan een ander het niet voor je bepalen.”
Jan Overdevest volgt Bart Leenders op, vice president productie Renewable Products bij Neste. Leenders kreeg de titel vanwege zijn voortrekkersrol in de energietransitie. Een jaar eerder viel Annet Koster de beurt. De directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) werd in 2020 benoemd vanwege haar niet aflatende inzet voor de reders en hun zeevarenden, die door de Covid-19-pandemie een uitermate moeilijk jaar achter de rug hadden.
Havenprominenten
Keer op keer zijn de havenprominenten aangenaam verrast als ze te horen krijgen dat ze zijn uitverkozen. De onderscheiding heeft een zekere prestige in de Rotterdamse haven. Jan Overdevest kent de traditie: “Ik heb bij eerdere havenmannen- en vrouwen gezien welke positieve impact de titel op hun werkzaamheden heeft gehad. Ik hoop dat mijn benoeming ook goed uitpakt voor de logistieke dienstverlening van volle en lege containers.”
Groene stroom
Duurzaamheid en innovatie zijn de aandachtspunten van Jan Overdevest binnen de directie. De laatste jaren zet hij nadrukkelijk in op elektrificatie van de eigen terminals. Zo maakt het bedrijf al enige tijd gebruik van groene stroom van Eneco. “We willen in 2030 volledig elektrisch draaien, maar de techniek laat ons nog wat in de steek. De meeste kranen zijn al elektrisch, maar voor sommige diesel-exemplaren die we elektrisch willen aanpassen zijn geen onderdelen beschikbaar. Bij de reachstackers en heftrucks zijn alleen nog prototypes gereed. Die zijn nog niet klaar voor de commerciële markt. En dan is ook nog eens het elektriciteitsnetwerk in de haven overbelast. Daar moeten we ook nog iets op verzinnen.”
Hij prijst zich gelukkig dat hij net voor de strengere stikstofregels een aanvraag heeft gedaan voor een batterijstation. “Volgend jaar kunnen we die samen met S4 Energy gaan bouwen, zodat we de batterijcontainers voor de binnenvaart straks hier kunnen opladen. Dan kunnen meer schepen elektrisch varen tussen Tilburg, Alblasserdam en de Maasvlakte.”
Personeel
“Ik ga mijn personeel straks tijdens de kersttoespraken vertellen dat we een goed jaar hebben gedraaid en dat er voor veel van hen een mooie bonus in zit. Wat dat betreft is het leven in de haven nog best leuk. We werken hier met 250 mensen en dat aantal groeit.”